صورت پروژه و مشخصات مسیر راه
تاريخ : یک شنبه 19 آبان 1392برچسب:نقشه برداری زیر زمینی, | 11:18 | نویسنده : محسن قبادی

صورت پروژه

 

راه وسيـله اي براي رسيدن از مقصدي به مقصد ديگر است. امـروزه راه پايه ي گسترش اقتصادي مي باشد ، كه تنها با داشتن يك راه خوب مي توان كشاورزي و صنعت را گسترش داد. نخستين كار در ساخت يك راه ، شناخت نوع نياز ما به ساخت آن است. عمليات احداث مسير راه به دو بخش زيرسازي راه و روسازي راه تقسيم بندي مي شود. معمولاً هر پروژه ي عمراني مراحل و ضوابط خاص خود را دارد و طراحي و اجراي هر پروژه ي عمراني بر طبق ضوابط و آئين نامه هايي كه بر حسب نوع پروژه تهيه و تنظيم شده است مورد طراحي و اجرا قرار مي گيرد.

معمولاً در پروژه هاي دانشجوئي ، صورت پروژه توسط استاد تعيين شده و دانشجو موظف است طبق آن و با توجه به آئين نامه ها ، محاسبات مربوط به پروژه را انجام دهد. در اصل اين پروژه مربوط به طراحي هندسي يك مسير و محاسبات مربوط به يك راه اصلي و جاده درجه يك بين دو نقطه ي مشخص در يك منطقه ي تپه ماهوري مي باشد.

 

 

 

موقعيت توپوگرافي زمين محل احداث راه ، با استفاده از نقشه ي منحني هاي تراز كه در پيوست صورت پروژه موجود مي باشد ، تعيين شده و بر طبق آن جنس زمين از نوع خاك معمولي خواهد بود.

طبق صورت پروژه مي بايست واريانت هاي مختلفي از مسير مورد مطالعه قرار گيرد و حداقل دو واريانت كه داراي شرايط بهتري نسبت به بقيه هستند ، انتخاب شده و مورد مطالعه قرار گيرد. براي مقايسه ي دو واريانت ، پلان هر دو مسير تعيين و پروفيل طولي آن ها براي ارتفاعات برداشت شده و خط پروژه طبق شرايط فني و اقتصادي رسم شود.

براي تعيين ميزان متره و برآورد پروژه بايستي موارد زير تعيين شود:

 

v   طول راه

v   ميزان عمليات خاكي

v   جنس زمين

v   ساختمان هاي فني

v   حجم روسازي راه

v   ميزان كارهاي فرعي

v   و ...

 

در نهايت با استفاده از فهرست بهاء مي بايست ، قيمت تمام شده و نهائي هر دو مسير تعيين شود. سپس از ميان دو واريانت ، يكي را كه از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه مي باشد ، انتخاب شود.

پس از تعيين مسير اصلي از ميان دو واريانت ، مي بايست منحني هاي دايره اي ، منحني هاي اتصال تدريجي (كلوتوئيد) ، قوس هاي قائم ، اضافه عرض در پيچ ها ، فاصله ديد ، دور و ... محاسبه شود و با برداشت نيمرخ هاي عرضي ، حجم دقيق عمليات خاكي تعيين شده و با استفاده از آن ها ، قيمت نهائي پروژه تعيين شود.

 

 

 

نكته ي قابل توجه اين است كه در جلسه ي توجيهي ، استاد راهنما به اين مطلب اشاره كردند كه فقط يك واريانت مورد مطالعه قرار گيرد و محاسبات بر روي آن انجام شود ، با توجه به اين مطلب در اين پروژه فقط يك واريانت از مسير انتخاب شده است.

در زير به مواردي كه مسير بر اساس آن ها طراحي مي شود اشاره شده است:

 

v جنس زمين خاك معمولي بوده و قابل استفاده در خاكريزي مي باشد.

v حريم جاده 35 متر (5/17×2) ، عرض جاده در قسمت آسفالت 7 متر و عرض هر يك از شانه ها 5/2 مي باشد.

v در صورتي كه در طول مسير احتياج به حفر تونل باشد ، در داخل تونل ، قسمت آسفالت 7 متر عرض خود را حفظ كرده و به جاي شانه ها دو پياده رو به عرض 5/1 متر طراحي شود.

v فرم تونل نيم دايره بوده و ضخامت روسازي بتوني آن در كناره ها از فرمول تجربي  و در كليه قوس ها از  حساب مي شود. شيب حداقل مجاز داخل تونل 3/0 درصد در نظر گرفته شده و تهويه تونل در شرايطي كه طول آن از 300 متر كمتر باشد ، فقط در مواقع ساخت انجام گيرد.

v ترافيك جاده 350 كاميون تيپ 12 تن در روز مي باشد ،  كه مصرف گازوئيل آن ها در جاده اصلي در هر 100 كيلومتر 70 ليتر بوده و ارتفاع مجاز براي كاميون ها 5/4 متر در نظر گرفته شود.

v روسازي راه از زير اساس ، اساس و آسفالت ساخته شود كه ضخامت زير اساس برابر 30 سانتي متر مخلوط رودخانه اي و ضخامت اساس 10 سانتي متر از مخلوط شكسته و ضخامت آسفالت 8 سانتي متر مي باشد كه در دو قشر 5 سانتي متر (بيندر) و 3 سانتي متر (تپكا) اجرا مي گردد.

v زير روسازي راه در جايي كه جاده از سنگ عبور مي كند 40 سانتي متر خاكريزي شود.

v   براي خريد زمين ها ، پولي پرداخت نخواهد شد.

 

 

 

v دالوهائي كه روي خط القعر اصلي زده مي شوند از تيب دو متري و دالوهائي كه روي خط القعر فرعي زده مي شوند ، از تيپ يك متري تعيين شود.

v دبي حداكثر رودخانه در اين منطقه به طور متوسط  بوده و سرعت جريان آب در رودخانه به طور متوسط  تعيين شده به طوري كه ارتفاع آب در زير پل ها نبايستي از 5/2 متر تجاوز كند. دهنه هاي پل هاي اصلي بايد طوري انتخاب شود كه ، اولاً با خط پروژه ي نيمرخ طولي باشد ، ثانياً قادر به عبور آب از خودشان باشند. (عرض آبي كه در نقشه نشان داده شده است در مواقع كم آبي مي باشد و عرض پل بايد براي مواقع حداكثر انتخاب و محاسبه شود.)

v وقتي جاده از كنار رودخانه عبور مي كند رقوم خط پروژه حداقل 2 متر بالاتر از سطح آب انتخاب شود.

 

موارد درخواستي پروژه

 

در طول طراحي مسير مواردي كه مورد نياز است و مي بايست محاسبه و طراحي شود به شرح ذيل مي باشد:

 

  1. تعيين پلان مسير با مقياس  از روي نقشه هاي توپوگرافي.
  2. ترسيم و طراحي قوس هاي افقي ( قوس دايره و منحني هاي اتصال تدريجي) و محاسبه ي  اضافه عرض و دور در قوس ها.
  3. ترسيم نيمرخ هاي طولي مسير با مقياس  براي محور طول ها و  براي ارتفاعات و تكميل جدول نيمرخ هاي طولي.
  4. ترسيم و طراحي قوس هاي قائم.

 

 

 

 

  1. ترسيم نيمرخ هاي عرضي براي مسير انتخابي.
  2. ترسيم مقطع عرضي انتخابي براي تونل ها و نقشه هاي تيپ پل و دالوئي ها در صورت نياز.
  3. محاسبه ي حجم عمليات خاكي.
  4. ترسيم منحني بروكنر.
  5. تعيين قيمت كلي پروژه.

 

مشخصات مسير راه

 

1. درجه بندي راه از نوع جاده ي درجه يك مي باشد. كه شعاع مينيمم آن برابر250 متر مي باشد.

2. شيب حداكثر مجاز طبق صورت پروژه 6 درصد مشخص شده است.

3. نوع راه از لحاظ وضعيت توپوگرافي با توجه به شيب حداكثر طولي از نوع ، تپه ماهوري بوده است كه طبق تعريف به راه هايي گفته مي شود كه شيب طولي آن بين 3 تا 7 در صد مي باشند ، كه در اين مناطق زمين از حالت هموار خارج شده و داراي پستي و بلندي هاي ملايمي مي باشد.

4. سرعت طرح جاده 80 كيلومتر بر ساعت تعيين شده است.

5. طول راه 2705متر بدست آمده است.

6. تعداد قوس افقي (پيچ) كه از پلان مسير به دست آمده است ، 4 عدد مي باشد.

7. تعداد قوس قائم (خم) كـه از پروفيـل طولي مسير به دست آمده است ، 2  عدد بوده كه يكي از آن ها قوس قائم مقعر و ديگري قوس قائم محدب مي باشد.

8. در طول مسير طراحي پلي براي عبور از عرض رودخانه مورد نياز است. در صورتي كه نيازي به حفر تونل در طول مسير نمي باشد.

9. حريم جاده 35 متر تعيين شده است كه بايد از آكس جاده در دو طرف به اندازه ي 5/17 متر در نظر گرفته شود.

 

 

 

 

10. عرض جاده در قسمت آسفالت 7 متر مشخص شده است.

11. عرض هر يك از شانه ها 5/2 مي باشد.

12. روسازي راه از زير اساس ، اساس و آسفالت ساخته شده است كه ضخامت زير اساس برابر 30 سانتي متر مخلوط رودخانه اي و ضخامت اساس 10 سانتي متر از مخلوط شكسته و ضخامت آسـفالت 8 سـانتي متر مي بـاشد ، كه در دو قشر 5 سانتي متر (بيندر) و 3 سانتـي متر (تپكا) اجرا مي گردد.

13. و ...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • دانلود کتاب
  • بک لینک